مقاله آسفالت ساختمان

 مقاله  آسفالت ساختمان

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله آسفالت ساختمان دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آسفالت ساختمان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي مقاله آسفالت ساختمان،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آسفالت ساختمان :

آسفالت ساختمان
از آنجا كه تغییر شكل دائمی روسازی های آسفالتی كه به صورت شیار شدگی ظاهر می شود ، یكی از مهم ترین خرابی های آسفالت می باشد ، انجام تحقیقات به منظور ارائه راه كارهای مناسب برای كاهش خرابی های ناشی از آن امری مهم به نظر می رسد . همان طور كه می دانیم بخش عمده حجمی و وزنی روسازی های آسفالتی را مصالح سنگی تشكیل می دهد و خصوصیات مصالح سنگی تأثیر مهمی بر عملكرد روسازی خواهند داشت . همان گونه كه از فصل قبل در قالب تحقیقات مختلف انجام شده در زمینه تأثیر دانه بندی مصالح سنگی بر تغییر شكل دائم آسفالت ذكر شد ، تأثیر اساسی دانه بندی مصالح سنگی بر تغییر شكل دائم آسفالت روشن می باشد و اهمیت آن بر كسی پوشیده نیست . لذا اصلاح دانه بندی مصالح سنگی و یا به عبارتی ارائه محدوده های دانه بندی كه بتواند میزان تغییر شكل های دائمی روسازی را كاهش دهنده می تواند صرفه جویی كلانی را در سطح ملی با كاهش خرابی های ناشی از شیار شدگی ایجاد كند و عملاً با بهبود عملكرد روسازی ها از هزینه های اضافی كه خرابی های روسازی به اقتصاد كشور تحمیل می كند ، بكاهد .

از آنجا كه تا كنون در این زمینه در كشور تحقیقات ارزشمندی انجام نشده است و با توجه به اینكه نتایج تحقیقات در زمینه آسفالت تا حدی تابع خصوصیات مصالح مورد آزمایش می باشد ، بررسی این موضوع با مصالحی كه در كشور مورد استفاده قرار می گیرد لازم به نظر می رسد زیرا نتایجی كه در تحقیقات سایر كشورها به دست آمده است برای مصالح و شرایط موجود در كشور ما به طور كامل صدق نمی كند.از این رو در این تحقیق تأثیر دانه بندی مصالح سنگی بر تغییر شكل دائم مخلوط های آسفالت گرم مورد ارزیابی قرار گرفته است .

همان طور كه در فصل 5 ذكر شد ، مقاومت درونی مخلوط های گرم با اتصال سنگ به سنگ ( اتصال سنگ دانه ای ) بیشتر می شود.با تغییر منحنی دانه بندی میزان اتصال سنگدانه ای نیز تغییر خواهد كرد.و اتصال مصالح سنگی درشت دانه در دانه بندی مخلوط عامل اصلی مقاومت درونی مخلوط می باشد . با این وجود مصالح سنگی ریز دانه و دانه بندی آن نیز بر مقاومت در برابر تغییر شكل دائم تأثیر دارند . برای اینكه بتوان تأثیر مصالح سنگی ریز دانه و درشت دانه را به طور تؤام مورد بررسی قرار داد. می توان منحنی های دانه بندی كه میزان مصالح سنگی درشت دانه و ریز دانه آنها متفاوت می باشد را با یكدیگر مورد مقایسه قرار داد.در این تحقیق محدوده مجاز دانه بندی برای حداكثر اندازه مصالح سنگی معینی انتخاب گردیده و به سه ناحیه بالایی ، میانی ،‌و پایینی‌ ،‌تقسیم گردیده است . سپس دانه بندی حد وسط هر ناحیه تعیین شده و تأثیر هر یك از دانه بندی ها بر تغییر شكل دائم مخلوط های آسفالت گرم مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

انتخاب مصالح مورد آزمایش :
مصالح مورد استفاده در ساخت نمونه های آسفالتی در این تحقیق مصالح معمول مورداستفاده در ساخت آسفالت گرم یعنی قیر و مصالح سنگی می باشد. از آنجا كه هدف از این تحقیق تنها بررسی مقایسه ای دانه بندی مصالح سنگی بوده است. از سایر مصالحی كه می تواند در ساخت آسفالت گرم مورد استفاده قرار گیرد مانند پلیمر ها و سایر مواد افزودنی استفاده نشده است.

قیر
قیر مورد استفاده برای ساخت نمونه های آسفالتی از نوع قیر با درجه نفوذ 70 تا 60 می باشد. این نوع قیر بیشتر در نواحی آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد . به همین دلیل بیشتر در پروژه های ساخت روسازی های آسفالتی بویژه در استان خراسان كه مساحت عمده آن را نواحی گرم و خشك تشكیل می دهد ،‌ از قیر با درجه نفوذ 70-60 استفاده می شود. قیر مورد استفاده از كارخانه آسفالت شهرداری مشهد واقع در جاده كلات تهیه شده كارخانه آسفالت شهرداری مشهد یكی از بزرگترین و مهم ترین كارخانه های آسفالت استان خراسان می باشد كه آسفالت گرم تهیه شده در آن بیشتر برای اجرای روسازی های آسفالتی در مناطق شهری و برون شهری مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجا كه یكی از انواع خرابی های آسفالت كه در سطح معابر شهر به وفور مشاهده می شود تغییر شكل های دائمی آسفالت می باشد یكی از دلایل تهیه قیر از این كارخانه استفاده عملی از نتایج به دست آمده از تحقیق برای عملیات اجرایی در آینده می باشد.

بر اساس دستورالعمل انستیتو آسفالت استفاده از انواع قیرهای خالص بر حسب نوع استفاده به لحاظ نوع مسیر و شدت ترافیك و شرایط آب و هوایی ناحیه مورد نظر بر طبق جدول 6-1 می باشد.( منبع تهیه شود .) همان طور كه مشاهده می شود انتخاب قیر با درجه نفوذ 60 تا 70 نسبت به سایر انواع قیر ها با توجه به شرایط آب و هوایی استان خراسان انتخاب می باشد.

مصالح سنگی :
همان طور كه می دانیم دو عامل بسیار مهم مربوط به مصالح سنگی ، جنس و دانه بندی مصالح سنگی می باشد زیرا این دو عامل تأثیر اساسی بر كیفیت مخلوط آسفالت دارد. لذا انتخاب جنس و دانه بندی مصالح سنگی باید با دقت انجام شود تا نتایج به دست آمده ارزش علمی و كاربردی لازم را داشته باشند و بتوان آن را با نتایج سایر تحقیقات انجام شده مقایسه كرده و نتیجه گیری کرد.

– الف ) جنس مصالح سنگی :
یكی از مرغوبترین مصالح سنگی مورد استفاده در ساخت روسازی های آسفالت گرم مصالح سنگی آهكی می باشد. مصالح سنگی آهكی دوام و استقامت نسبتاً خوبی دارند و از آنجا كه رنگ سنگدانه های آن روشن می باشد روسازی ساخته شده با این نوع مصالح سنگی دارای رنگی روشن بوده كه از مهم ترین مزایای استفاده از این نوع مصالح سنگی می باشد . همچنین همان طور كه می دانیم دانه های مصالح سنگی باید قادر باشند قیر مصرفی را به خوبی به خود جذب كرده و نگه دارند تا عمل چسبیدن سنگدانه ها به یكدیگر به خوبی انجام شود زیرا هر چه اندود قیری بهتر به دانه ها بچسبد استقامت و دوام آسفالت نیز بیشتر خواهد شد لذا یكی از مزایای دیگر استفاده از سنگ های آهكی این است كه قیر را به خوبی جذب می كنند و سطح قیر اندود شده در مجاورت آب پایداری نسبتاً مناسبی دارد.

مصالح مورد استفاده برای ساخت نمونه های آسفالتی از مصالح معدن بركشاهی در نزدیكی قوچان و از محل كارخانه آسفالت شرگت آسفالت نمونه تهیه گردید . قطعات بزرگ سنگ های آهكی از معدن به این گارخانه منتقل می شوند و در سنگ شكن های عظیمی شكسته شده و سرند می شوند . از آنجا كه مصالح سنگی تهیه شده دارای 100 درصد شكستگی می باشند برای ساخت آسفالت های مقاوم در برابر شیار شدگی بسیار مناسب می باشند زیرا هر چه درصد شكستگی مصالح سنگی بیشتر باشد قفل وبست و اصطكاك بین سنگ دانه ها بیشتر می شود. به علاوه وجوه شكسته قیر را بهتر به خود جذب می كنند. مصالح سنگی در كارخانه آسفالت پس از دانه بندی و تفكیك بر اساس اندازه سنگ دانه ها در سیلوهای مصالح سنگی نگه داری می شوند . مصالح مورد نیاز برای انجام آزمایشات این تحقیق با همكاری آزمایشگاه مكانیك خاك وزارت راه و ترابری مستقر در محل كارخانه آسفالت تهیه شد.

ب ) دانه بندی مصالح سنگی :
یكی از مهم ترین عوامل كه نقش به سزایی در استقامت و ظرفیت باربر ی روسازی دارد دانه بندی مصالح سنگی می باشد. در انتخاب دانه بندی مصالح سنگی ملاحظات متعددی در نظر گرفته می شوند كه مهم ترین آنها عبارتند از :

نوع روسازی
نوع لایه آسفالتی
ضخامت لایه مورد نظر
اندازه بزرگترین دانه مصالح سنگی
آیین نامه فنی مورد استفاده

بر اساس نتایج تحقیقات گذشته با بزرگتر شدن اندازه بزرگترین دانه مصالح سنگی و به طور كلی با درشت تر شدن اندازه مصالح سنگی بخش درشت دانه ، مقاومت در برابر شیار شدگی مخلوط بیشتر خواهد شد. بر اساس آیین نامه انستیتو آسفالت دانه بندی مصالح سگی مخلوط آسفالت بر اساس اندازه بزرگترین دانه مصالح سنگی ارائه شده است . بر اساس جدول 6-1 كه دانه بندی های مختلف را نشان می دهد با توجه به اینكه حداكثر اندازه اسمی بزرگترین دانه 19 میلی متر ضمن اینكه دانه بندی نسبتاً درشت دانه ای می باشد ، به طور گسترده ای برای ساخت لایه توپكا و بیندر دركشور مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور كه در جدول 6-2 مشاهده می شود ، دانه بندی ارائه شده بر اساس قیری و آستر در دانه بندی ها پیوسته بتن آسفالتی گرم كه توسط آیین نامه روسازی آسفالتی راه های ایران ( نشریه شماره 234 سازمان ودیریت و برنامه ریزی ) با دانه بندی انتخاب شده بر اساس آیین نامه انستیتو آسفالت برای اندازه بزرگترین دانه 19 میلی متر منطبق می باشد.

همان طور كه از ارقام جدول 6-1 و 6-2 مشاهده می شود برای هر اندازه الك درصد وزنی رشد از الك دارای یك حد پایین و یك حد بالایی می باشد. در واقع اگر ارقام حد پایین و حد بالا را جداگانه در نظر گرفته منحنی مربوط به آنها را مانند شكل 6-1 رسم نماییم ، حد بالا و پایین دانه بندی برای اندازه بزرگترین دانه 19 میلی متر مطابق شكل 6-1 خواهد بود.در این تحقیق هدف آن است كه مشخص گردد در این ناحیه مجاز دانه بندی تغییرات شكل دائم از حد بالا تا حد پایین به چه صورتی می باشد و در چه محدوده ای تغییر شكل دائم كمتر و در چه محدوده ای تغییر شكل دائم بیشتر خواهد بود . به همین منظور این محدوده بین حد بالایی و پایینی مانند شكل 6-2 به سه ناحیه بالایی ، پایینی و میانی تقسیم شده است

لذا هدف مقایسه این سه محدوده از نظر میزان تغییر شكل دائم آسفالت گرم در آنها می باشد. برای مقایسه هر یك از این محدوده ها باید یك دانه بندی كه معرف هر محدوده می باشد ، انتخاب شود تا بتوان نمونه ها ی آسفالتی را با منحنی مورد نظر تهیه و آزمایش نمود. لذا دانه بندی حد وسط برای هر محدوده به عنوان دانه بندی معرف آن محدوده انتخاب می شود. مقادیر مربوط به هر یك از این دانه بندی ها كه از این پس دانه بندی حد بالایی ، دانه بندی حد میانی و دانه بندی حد پایینی نامیده می شوند در جدول 6-3 و شكل 6-3 نشان داده شده است.

مصالح سنگی تهیه شده از كارخانه آسفالت برای دقت بالاتر آزمایشات در آزمایشگاه مجدداً با الك سرند دانه بندی گردید و در ظرف های جداگانه ای نگهداری می شد.
برای آگاهی از خصوصیات مصالح سنگی و قیر پیش از تعیین طرح اختلاط و روش تهیه نمونه های آسفالتی آزمایش ، برخی از خصوصیات مصالح با انجام آزمایش های مربوط به آنها تعیین شد كه در ادامه آورده شده است .

6-4 خصوصیات مصالح مورد استفاده :
همان طوركه ذكر شد آزمایشات مصالح شامل آزمایش های مربوط به قیر و آزمایش های مربوط به مصا لح سنگی مورد استفاده جهت ساخت نمونه های آسفالتی می باشد كه با انجام آنها خصوصیات مربوط به مصالح تعیین شد.

6-4-1- تعیین مشخصات قیر :
آزمایش های انجام شده بر روی قیر تنها آزمایش های فیزیكی می باشند و به دلیل اینكه آزمایش های شیمیایی مربوط به قیر تجهیزات خاصی نیاز دارد و از طرفی به جهت اینكه در این تحقیق در مقایسات بیشتر نقش مصالح سنگی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است تنها آزمایش های فیزیكی ذیل انجام شده است :

الف ) آزمایش تعیین درجه نفوذ
ب ) آزمایش تعیین نقطه نرم
ج ) آزمایش تعیین وزن مخصوص
د ) آزمایش تعیین كندروانی جنبشی

آزمایش درجه نفوذ :
بر حسب تعریف قابلیت نفوذ قیر عبارت است از طول سانتی ( بر حسب اهم میلی متر ) كه یك سوزن استاندارد تحت اثر باری معادل 100 گرم در مدت 5 ثانیه در قیر 25 درجه سانتی گراد نفوذ نماید . هر چه قیر نرم تر باشد درجه نفوذ آن بیشتر خواهد بود.
این آزمایش بر اساس استاندارد امریكایی آزمایش مصالح (ASTM D5‌ ‌‌‌‌‌‌‌) انجام می گیرد. بر این اساس میانگین عددی كه از قرائت نفوذ سوزن طی سه مرحله آزمایش به دست آمده است ، به عنوان درجه نفوذ تعیین شده است . در جدول 6-4 مقادیر قرائت های انجام شده و میانگین آنها آورده شده است. دستگاه آزمایش درجه نفوذ در شكل 6-4 آورده شده است .

آزمایش نقطه نرمی :
بر حسب تعریف نقطه نرمی قیر به روش گلوله – حلقه عبارت است از درجه حرارتی كه در آن قیر موجود در حلقه نرم شده و گلوله از درون حلقه عبور می نماید. به عبارت دیگر درجه نرمی به درجه حرارتی اطلاق می شود كه قیر از حالت جامد به حالت روان در آید. آزمایش نقطه نرمی بر اساس استاندارد امریكایی آزمایش مصالح (ASTM D36 ) در آزمایشگاه بر روی نمونه قیر انجام شد كه مقدار مربوط به آن در جدول 6-5 آورده شده است . قیرهایی كه نقطه نرمی ( درجه نرمی‌) بالاتری دارند، در برابر تغییرات درجه حرارت حساسیت كمتری داشته و درجه نفوذ‌ آنها تغییرات كمتری دارد. دستگاه آزمایش نقطه نرمی در شكل 6-5 آورده شده است.

آزمایش وزن مخصوص :
بر حسب تعریف ، وزن مخصوص قیر عبارت است از نسبت وزن حجم معینی از قیر به وزن آب (مقطر ) هم حجم آن در درجه حرارتی مشخص. وزن مخصوص قیر طبق روش استاندارد آمریكایی (ASTM D70 ) آزمایش مصالح تعیین می شود. بر اساس این استاندارد وزن مخصوص قیر در دمای 25 درجه سانتی گراد و بر حسب كیلوگرم بر لیتر بدست می آید.وزن مخصوص قیر در طرح مخلوط های آسفالتی و در این تحقیق برای طرح اختلاط جهت ساخت نمونه های آزمایش مورد نیاز می باشد. وزن مخصوص به دست آمده از آزمایش در جدول 6-5 آورده شده است.

برای مشاهده توضیحات کامل تر اینجا کلیک کنید
با سلام،محصول دانلودی مقاله آسفالت ساختمان آماده ارائه به شما پژوهنده عزیز میباشد.با کلیک روی دکمه ادامه مطلب به صفحه توضیحات کامل مقاله آسفالت ساختمان هدایت میشوید
مقاله آسفالت ساختمان

دانلود این فایل